Methods for Business Administration (74312)

Lecturer (assistant)
Number249923933
TypeLecture
Duration2 SWS
TermWintersemester 2019/20
Language of instructionGerman
Position within curriculaSee TUMonline

Dates

Course criteria & registration

Objectives

Nach der Teilnahme an den Modulveranstaltungen ist der Studierende in der Lage, grundlegende Methoden der Unternehmensführung zu verstehen und anzuwenden. Er kennt die Grundzüge des Innovationsmanagements, der Technologieplanung und der Patentarbeit. Darüber hinaus hat er betriebswirtschaftliche, marktwirtschaftliche und organisatorische Entscheidungsstrategien erlernt.

Description

Economic situation of the electronics industry, market behavior, goods flows; basic terminology of accounting and bookkeeping; project management, scheduling of work operations, personnel management; organizational structures, management information systems, basic principles of marketing, marketing strategies, competition strategies; strategic business planning, business environment analyses, global strategies.

Prerequisites

keine

Teaching and learning methods

Frontalunterricht mit Fallbeispielen.

Examination

Schriftliche Prüfung. 40 Minuten Zur Prüfung sind KEINE Unterlagen zugelassen! Prüfungsstoff sind die in den Vorlesungsstunden besprochenen Folien.

Recommended literature

* Bea/Haas: Strategisches Management; Lucius&Lucius, Stuttgart, 2001, ISBN 3-8252-1458-3 * H. Hinterhuber: Strategische Unternehmensführung, Vol.1, Walter deGruyter, New York, 1996 , ISBN 3-11-015037-9. * H. Hinterhuber: Strategische Unternehmensführung, Vol.2, Walter deGruyter, New York, 1997, ISBN 3-11-015278-9. * Manfred Burghardt: Einführung in das Projektmanagement, Publicis MCD Verlag, Erlangen 2001, ISBN 3-89578-163-0 * Dirk Börnecke (Hrsg): Basiswissen für Führungskräfte, Publicis MCD Verlag, Erlangen 2001, ISBN 3-89578-180-0 * Georg Berner: Management in 20XX, Publicis MCD Verlag, Erlangen 2004, ISBN 3-89578-241-6

Links